Voorzien van de laatste verwerkingsmogelijkheden, waaronder real-time AI onderwerp detectie, is de Sony A7C II een waardig alternatief voor de grotere A7 IV. De A7C II is een krachtige, lichtgewicht full-frame camera die weinig opofferingen maakt.

De Sony A7C II werd in augustus aangekondigd en is sinds september verkrijgbaar voor een prijs van 2.399 euro. Veel concurrentie is er niet op vlak van full-frame camera’s met een rangefinder uiterlijk. De logische keuze hier is de nieuwe Leica M11-P, maar dat is een volledig andere camera met compleet andere mogelijkheden en een veel hoger prijskaartje. De Sigma fp is de kleinste en lichtste full-frame rangefinder camera en is momenteel te vinden aan 1.799 euro, maar het ontbreekt aan de nodige stabiliteit, snelle autofocus en andere mogelijkheden. Kijken we breder, dan biedt de A7 IV de makkelijkste vergelijking, dankzij dezelfde 33MP sensor en vergelijkbare prijs. Kijken we naar de concurrentie, dan komt de Nikon Z6 II het dichtste bij.

Net iets anders ontwerp

Toen de originele A7C gelanceerd werd, was het de lichtste full-frame systeemcamera met in-camera sensorstabilisatie. Dat onderscheid is nodig, want bovenstaande Sigma fp heeft enkele elektronische stabilisatie voor video. De nieuwe A7C II behoudt deze titel met afmetingen van 124 × 71.1 x 63.4mm en een gewicht van 525 gram.

Op het eerste gezicht is de camera identiek aan zijn voorganger, maar er zijn enkele impactvolle wijzigingen aangebracht aan het body. De belangrijkste daarvan is de toevoeging van een draaiwiel aan de voorkant, waardoor je niet langer beperkt bent tot het draaiwiel achteraan. Met toegang tot beide draaiwielen ligt de camera in lijn met andere A7-modellen en het komt de bediening absoluut ten goede.

Sony verwijderde verder de markeringen op de draaiknop voor belichtingscompensatie, zodat deze knop ook ingezet kan worden voor andere mogelijkheden. De C1-knop naast de menu-knop is nieuw en zo ook de mogelijkheid om snel te wisselen tussen foto, video en de Slow & Quick modus.

Verder resten ons enkel nog kleine aanpassingen, zoals de knoppen die iets vlotter te gebruiken zijn, waaronder de sluiterknop die beter gedefinieerd is. De usb-c-poort en microfoonaansluiting zijn ook naar de bovenkant van de zijkant verplaatst, zodat ze nu boven het scherm zitten en kabels dus niet langer het scherm belemmeren in vlog-modus. De grip heeft ook meer textuur gekregen dankzij een leerachtige afwerking.

Een nieuwe toevoeging op vlak van accessoires is de optionele grip. Deze geeft je onderaan wat meer ruimte en zorgt voor een plaats om je pink neer te zetten. Er zijn geen extra knoppen of draaiwielen en de grip wordt simpelweg op de onderkant van de camera geschroefd. Je behoudt bovendien toegang tot het batterijcompartiment.

Deze batterij is de Sony NP-FZ100, goed voor ongeveer 540 foto’s. Dat is 100-200 minder dan bij de A7C en de oorzaak daarvan ligt bij de hogere resolutie sensor en nieuwe verwerkingsmogelijkheden. In de echte wereld ga je daar echter weinig van merken en de camera is nog steeds goed om een dag lang mee te fotograferen. Bovendien is het deze dagen steeds makkelijker om je camera even bij te laden dankzij de aanwezigheid van een usb-c-poort en USB PD (Power Delivery) voor snelladen.

De originele A7C had als grootste kritiek het kleine formaat van de zoeker, die bruikbaar was maar zeker beter kon. Hoewel de zoeker voor de A7C 0,39 inch blijft, werd de vergroting aangepast van 0,59x naar 0,7x, terwijl de resolutie met 2,35 miljoen punten gelijk blijft. Een kleine aanpassing op papier, maar het maakt de zoeker een pak aangenamer in gebruik. We zouden graag nog iets groter zien, maar dat zou natuurlijk impact hebben op het formaat van de camera.

Softwarematig zien we ook wat verbeteringen. De A7C II is voorzien van de laatste nieuwe menu-interface die uitgerust is met de nodige kleurcodering en je kan nu ook door het menu swipen, zoals je anno 2023 zou verwachten.

De verbeteringen aan de A7C II wegen zeker door en waar de originele A7C eerder gericht leek op beginners en vloggers, lijkt de camera nu meer in lijn te liggen met wat iedereen hoopte van een rangefinder-type camera. De camera voelt meer volwassen en een volwaardig deel van de A7 line-up, in plaats van een grotere A6700.

Hardwareverbeteringen

Hardwarematig zien we ook enkele noemenswaardige verschillen met de A7C. De eerder gebruikte 24.2MP full-frame CMOS Exmor R sensor is vervangen door de 33MP-sensor die we ook in de A7 IV terugvinden. De A7C II lijkt dan misschien wat op de A7 IV in een kleinere verpakking, maar toch onderscheidt de nieuweling zich op enkele vlakken. De vijfassige sensorstabilisatie geeft je nu bijvoorbeeld 7 extra stops, terwijl dat er 5,5 zijn bij de A7 IV. Er is ook een AI-verwerkingsmodule aanwezig, net zoals in de A7R V. Dit zorgt voor betere onderwerpdetectie, wat de autofocus helpt bij het selecteren van een onderwerp en bijgevolg het aanpassen van de belichting en witbalans.

Waar we al eens vaker gewend zijn aan 20-30 frames per seconde in de continuous modus, lijkt de 10 fps van de A7C II misschien beperkt te zijn, maar voor de meeste fotografen is dit meer dan voldoende. Dit maximum kan gebruikt worden met de elektronische of mechanische sluiter en de autofocus en belichting worden automatisch aangepast tussen twee foto’s. Al deze beelden komen terecht in de buffer, die meer dan 1.000 JPEG-beelden kan bevatten. Fotografeer je RAW, dan dropt dit aantal aanzienlijk tot 44 foto’s, of 20 foto’s bij het fotograferen in RAW+JPEG. HEIF is ook een optie en deze bevatten over het algemeen meer details en kleurdiepte dan JPEG’s.

Wat met video?

Filmmakers en vloggers zullen meer interesse hebben in de A7C II dan in de originele versie. De camera maakt het immers mogelijk om te filmen aan dezelfde resolutie en fps als bij de A7 IV. Het gaat hier om maximaal 4K 30p beelden, afkomstig van 7K via downsampling zonder pixel binning (het samenvoegen van twee pixels tot een gemiddelde van de twee). Dit zorgt voor meer details en betere kleuren. 4K 60p is ook een mogelijkheid, zei het in de Super35/APS-C-modus of Ful HD aan 120 fps. Al dit met 10-bit 4:2:2 opnames, S-Log3, het Cinetone Picture Profile, Active SteadyShot stabilisatie en Focus Breathing compensatie.

Anders dan bij de A7 IV, verwelkomt de A7C II enkele van de mogelijkheden die de ZV-E1 biedt, waaronder auto-compositie, dat je onderwerp binnen het frame volgt. Ook toegevoegd zijn log opnames met LUT. Dit laat je toe om in S-Log3 op te nemen en dan te previewen hoe een LUT eruit zou zien, of het meteen toe te passen op je beeldmateriaal. Er is ook de hoofdtelefoonaansluiting en de micro HDMI-poort en wanneer je al deze zaken optelt, maakt dat van de A7C II een prima camera voor filmmakers en misschien wel de beste optie in de line-up van Sony voor de meer casual content creator of vlogger.

Het is dan ook niet moeilijk om goede beelden te maken. De autofocus is steeds prima tijdens het vloggen dankzij oogdetectie, maar ook de AI-herkenning van bijvoorbeeld vogels werkt prima. De stabilisatie werkt zeer goed wanneer je stilstaat en een vast onderwerp filmt, met een glijdend effect wanneer er toch eens wat beweging is. Active SteadyShot offert een klein deel van het beeld op, maar het resultaat is bijna zoals gefilmd op een statief. Begin je te wandelen dan valt de compensatie wat meer op, maar dat is nu eenmaal eigen aan digitale stabilisatie. Het resultaat is hoe dan ook helder en scherp, wat we verwachten van Sony.

Beeldkwaliteit

De wissel van een 24.2MP sensor naar een exemplaar van 33MP zorgt ervoor dat de A7C II niet zo entry-level meer is als zijn voorganger, die gebruikers van de A6000-serie camera’s moest overtuigen om de overstap te maken. In plaats daarvan is de camera gelijk aan de A7 IV en de laatste bewerkingsmogelijkheden en AI maken van de A7C II zelfs het betere alternatief. Het lijkt erop dat Sony een eind wil maken aan de 24.2MP sensor, die lang de standaard was voor full-frame. De nieuwe A9 III die begin november werd aangekondigd, zag ook een sensor-upgrade naar 33MP ten opzichte van zijn 24.2MP voorganger.

De sensor kan beelden maken met ISO 100-51200, uitbreidbaar tot ISO 50-102.400 voor foto’s. De beeldkwaliteit is zoals je die zou verwachten van de huidige generatie Sony-camera’s, voorzien van veel detail. Het dynamisch bereik van beelden die genomen werden rond ISO 100 en 400 is indrukwekkend en er waren veel details merkbaar in de hooglichten en schaduwen wanneer we fotografeerden in HEIF. Er zijn ook weer heel wat creatieve stijlen aanwezig, al gebruikten we voornamelijk het standaardprofiel en dat produceert beelden met natuurlijke kleuren en contrasten. Het vivid profiel is aan te raden als je beelden wil die direct deelbaar moeten zijn op sociale media.

Een bemerking die we hebben, is dat multi-metering soms een wat te donker resultaat gaf en een compensatie van 0,3EV zorgde voor een betere helderheid in de schaduwen, zonder dat er daarmee aan de details van de hooglichten geraakt werd.

Eindoordeel

Wij zijn fan van de Sony A7C II. De camera heeft immers heel wat te bieden, waaronder uitstekende autofocus, een 33MP-sensor en AI-mogelijkheden. Bovendien is het toestel ook nog eens erg compact dankzij zijn rangefinder uiterlijk. Dit maakt van de A7C II de ideale reisgezel, zeker als je ook nog eens graag de occasionele video maakt zonder al te veel te hoeven nabewerken. Enkel wie al zijn fotografie door de zoeker doet heeft betere alternatieven, maar daarnaast is de A7C II zijn concurrenten op vele vlakken voor, inclusief de A7 IV van Sony zelf.

Specificaties Sony A7C II

• Adviesprijs: 2.399 (body)
  • Megapixels: 33MP