RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Compact
  • Budgetvriendelijk
CON
  • Zoombereik beperkt

Is de compacte en budgetvriendelijke Sony FE 16-25mm F2.8 G zijn geld waard of offer je toch te veel bereik op?

De Sony FE 16-25mm F2.8 G heeft duidelijke voordelen én duidelijke beperkingen. De lens is zonder twijfel gemaakt om een kleiner en goedkoper alternatief te zijn van de populaire FE 16-35mm f/2.8 G Master II, maar is het bereik dat overblijft voldoende? Shoot zocht het uit.

Voor systeemcamera’s is de trend dat ze steeds kleiner worden zonder dat je in ruil iets moet opgeven. De Sony A7C II is daar een goed voorbeeld van. Voor lenzen is dat minder het geval en het kan dus al eens voorkomen dat je een compacte body combineert met een zware lens en het geheel niet helemaal gebalanceerd aanvoelt.

Reden te meer dus voor Sony om een lensaanbod te voorzien dat even compact is als de camera’s waarmee ze gebruikt zullen worden. Aan de prestaties zal je het niet merken. Het enige dat je opgeeft in ruil voor een kleiner, lichter en goedkoper objectief is een beetje bereik. Het is een trend die we ook bij andere merken zien, denk maar aan de Nikon Nikkor Z 70-180mm f/2.8. De Sony FE 16-25mm F2.8 G wil deze lens zijn voor zij die niet meteen nood hebben aan de professionele FE 16-35mm f/2.8 G Master II en graag zowat de helft van de prijs uitsparen. Het G Master label krijg je niet, maar de gewone G-lenzen van Sony zijn tegenwoordig al zo geavanceerd op optisch vlak en ook de autofocus mogelijkheden stellen niet teleur, waardoor je het verschil als semi-professioneel fotograaf waarschijnlijk amper zal missen.

Advertentie

In dit geval eindigt het bereik dus bij 25mm, wat minder is dan de 16-35mm die we gewend zijn. Je hebt dus toegang tot ultra-wide brandpuntsafstanden voor natuurfotografie of architectuur, maar voor portretten schiet je al snel wat te kort. Op papier geeft de FE 16-25mm F2.8 G een zoombereik van 1,6. Dat is enorm weinig, maar soms heb je niet meer nodig. Om interieurs te fotograferen bijvoorbeeld, zal je vooral deze brandpuntafstanden gebruiken door de beperkte ruimte die je hebt. Heb je toch meer nodig, dan kan je eventueel opteren voor de recent gelanceerde en even compacte Sony FE 24-50mm F/2.8 G of een 24-70mm variant en nog steeds op elke mogelijke brandpuntsafstand fotograferen.

Wij probeerden de lens in combinatie met de Sony A7 IV en waren zeer tevreden over de balans en verwachten ook geen probleem op de A7C II.

Op het moment van schrijven kost de Sony FE 16-25mm F2.8 G je zo’n 1399 euro. Dat is aardig, maar het is een pak minder dan de 2699 euro van de 16-35mm en je krijgt er een optisch sterke lens met een snelle autofocus en stille dual linear motor. De lens is bovendien weerbestendig dankzij een fluorine coating die olie, vet en water afstoot. Deze werkt goed en de lens weerstond prima wat plotse regenval tijdens het fotograferen.

Ontwerp offert niets op

Om het gewicht te beperken, maakt Sony voor deze lens gebruik van gerecycleerde engineering plastics in plaats van magnesium. Dat klinkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar de afwerking is weldegelijk prima en zeer hoogwaardig. De diafragmaring laat zich vlot bedienen en je kan ervoor kiezen om de ring te laten klikken bij elke stop. De controle aan je camera overlaten kan ook door de ring op automatisch te zetten.

Focussen gebeurt heel snel en is muisstil. Hier ga je vooral het verschil merken tussen de lenzen van Sony zelf en die van derde partijen. Kiezen tussen autofocus en manuele focus kan snel via een knopje, waarna de voorste ring gebruikt kan worden voor volledige controle. Focussen gebeurt volledig intern en de lengte van de lens verandert amper een halve centimeter bij het zoomen.

Noemenswaardig is dat het voorste element van de lens niet ver naar voor steekt, waardoor je er gemakkelijk een filter van 67mm op kan schroeven, een maat die bij Sony heel vaak gebruikt kan worden.

Beeldkwaliteit

Het leuke aan deze lens is dat je toegang krijgt tot een heel nieuw perspectief. Veel beginnende fotografen kiezen immers voor een 24-70mm (of de meer recente Sony FE 20-70mm F4 G) als eerste lens upgrade, weg van een kitlens die ook niet de 16mm haalt. Combineer deze brandpuntsafstand met het feit dat de lens al vanaf 18 centimeter kan scherpstellen en je fotografie zal er volledig anders uitzien dan je gewoon bent. Ook 25mm werkt prima voor close-ups en zorgt voor een natuurlijker perspectief. Ook fijn is dat je zeer dicht bij je onderwerp kan komen en zo makkelijk komaf maakt met storende elementen in de voorgrond. Handig om een foto van de Eiffeltoren te maken met tal van toeristen om je heen.

De lens heeft een prima scherpte, zowel in het midden als aan de randen, maar de extreme hoeken zijn wel iets zachter. Op 16mm ga je natuurlijk ook wat vervorming zien, maar correctieprofielen in software zoals Lightroom kunnen hier goed mee om. Op 25mm is hier nog amper sprake van en bij een diafragma van f/8 of kleiner krijgen ook de hoeken meer definitie.

Sony FE 16-25mm F2.8 G: Kopen of niet?

Of deze lens iets voor jou is hangt zoals steeds af van jouw fotografievoorkeur. De Sony FE 16-25mm F2.8 G is prima geschikt voor natuur- en architectuurfotografen, maar zal door zijn beperkte zoomcapaciteit minder geschikt zijn voor iemand die op zoek is naar een allround oplossing. In dat geval moet de lens aangevuld worden met een standaardzoom, zoals bijvoorbeeld de nieuwe FE 24-50mm F/2.8 G.

Specificaties Sony FE 16-25mm F2.8 G

  • Adviesprijs: 1.399 euro
  • Opbouw: 16 elementen in 13 groepen
  • Diafragma: f/2.8 tot f/22, 11 lamellen
  • Scherpstelling: automatisch/manueel
  • Mount: Sony E
  • Min. afstand: 18 cm (0,23 x vergroting)
  • Filterdiameter: 67 mm
  • Diameter: 75 mm
  • Lengte: 91 mm
  • Gewicht: 409 gram
  • Komt met: lenskap
Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in